Berva

Berva

 

A BERVA

az egyetlen nagyobb sorozatban gyártott hazai moped

 

Az Eger Felnémet városrészében székelő Finomszerelvénygyár 1951-ben haditechnikai termékek gyártásával kezdte működését. 1953-tól kezdve azonban civil termékek, pl. kerékpáralkatrészek és orvosi fecskendők is megjelentek a termékpalettán.

Urbach László, a Mátra motorkerékpárok egykori gyártója, aki a Dongó segédmotort is kifejlesztette, éveken át nyaggatta a Kohó és Gépipari Minisztériumot moped ügyben. Végül az a megoldás született, hogy a VT50 jelű,49cm3-es, 1.8 lóerős kétütemű motort Székesfehérváron, a Vadásztölténygyárban, míg a komplett mopedet a Finomszerelvénygyárban állítják elő.

A Berva moped egycsöves központi vázzal készült, felfüggesztett motorblokkal. Az első kerék rugózását rövid lengőkarral oldották meg, csavarrugókkal, külön csillapítás nélkül. A hátsó lengővilla rugós teleszkópokra támaszkodott, lengéscsillapítás itt sem volt. A komplett jármű súlya kb. 55 kiló volt, legnagyobb sebessége 45 km/h.

1957-ben elkészültek az első prototípusok, s 1958-ban megindult a sorozatgyártás. Eleinte a moped 5200 forintba került. A gyártás kezdetén nem volt kürt felszerelve, kerékpárcsengő helyettesítette. Nem hiányzott viszont a gazdag szerszámkészlet. Kétféle piros, kék és zöld színek mellett háromféle kalapácslakk-fényezéssel (zöld, kék, szürke) készült, a csíkozás pedig aranyszínű, piros, vagy fehér volt. 1958-ig vastag csíkozást festettek, a későbbiekben pedig áttértek a vékony csíkozásra.

1958-ban változtattak a nyergen, a lámpakapcsolón, a szerszámdoboz fedélen, megjelent az elektromos kürt és a sebességmérő. 1959-ben a benzincsapon változtattak, 1960-ban pedig a kormánytoknál erősítették a vázat, nagyobb szerszámdoboz és nagyobb fékkulcsok kerültek a mopedre. 1961-ben javítottak a gyújtómágnesen, változott az első villa, keskenyedett az oldalborítás, lemezvázas nyereggel és egyenes kormánnyal szerelték a mopedet. Az utolsó módosítás a Pannin használt fém tanksapka bevezetése volt.

Időközben a Finomszerelvénygyár megkezdte a 125 és 250 cm3-es motorokhoz a porlasztók gyártását, illetve autóvillamossági termékek előállítását.

A Berva végzetét nem az időnként jelentkező műszaki problémák okozták. A KGST határozata értelmében Magyarországon 1962-re be kellett szüntetni a robogógyártást. E döntés nyomán Felnémeten kénytelenek voltak a Berva, illetve az akkor még szintén ott készülő Panni gyártását is leállítani. 1958 - 1–62 között kb. 60-70000 Berva készülhetett.

 

Műszaki adatok

 

Motor: VT50 jelzésű, egyhengeres, kétütemű, léghűtéses. Könnyűfém ötvözetből öntött henger, centrifugál öntésű persellyel. Furat 38mm, löket 43mm, lökettérfogat 48.8 ccm. Legnagyobb teljesítmény 1.5 LE65400/min. Sűrítés 6.5. Egyfúvókás, tűszabályzós porlasztó. Gyújtás lendkerék mágnessel. Világítótekercs 6V617W.

Erőátvitel: Négylemezes, nyomórugós tengelykapcsoló, kétfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltómű. Primér és szekunderhajtás lánccal. Gumiméret 23-2.25

Felépítmény: Egycsöves központi váz, sajtolt lemez elemekkel. Elsőkerék felfüggesztés rövid lengőkarral, csavarrugóval, 48 mm-es rugóúttal. Hátsókerék felfüggesztés lengőkarral, teleszkópokkal, 54 mm rugóúttal.

Méretek, tömegek: Hosszúság 1770mm, tengelytáv 1130mm, magasság 1050mm, szélesség 577mm, nyeregmagasság 800mm (állítható). Üzemanyagtartály 5.4 liter

Menetteljesítmény: Legnagyobb sebesség 45 km/h, utazósebesség 35 km/h.

Motor és karosszéria teljes felújítás után. Ezüst kalapácslakk festékkel festve, kék díszítéssel. Festett abroncsok, új krómok, új bovdenek.

Szerző
Rajcsányi László
Utoljára módosítva
2022. 12. 16., Pén – 11:15